De zwakste schakel in een ketting bepaalt de sterkte van de hele ketting. Dit is een bekend gezegde, welke zeker ook in het bedrijfsleven opgeld doet.

Elke medewerker in een organisatie is onderdeel van een schakel in de keten die de organisatie vormt. Daarmee is ook elke medewerker even waardevol voor de organisatie waarin hij of zij werkt. Want ook hier geldt de regel dat de ketting zo sterk is als zijn zwakste schakel.

Het management in elke organisatie moet waken over de afdeling/het team (lees: de schakel in de ketting) waarvoor hij/zij de verantwoordelijkheid heeft gekregen. Elke onderdeel van die schakel behoeft evenveel aandacht, en daar waar er zwakheid dreigt, of zelfs de dreiging tot breuk, moet ingegrepen worden. In het belang van de organisatie. Het management zorgt ervoor, dat elke “schakel” voldoende aandacht krijgt.

P&O heeft, naast het zelf onderdeel zijn van een schakel, een belangrijke controlerende en adviserende rol in het op sterkte houden van de hele ketting. Elk onderdeel dat verzwakt of anderszins een risico gaat vormen voor het breken van de ketting, moet tijdig gesignaleerd worden. Dit betekent analyse van wat er aan de hand is, zoeken (met management) naar de beste oplossingen en daarover adviseren aan het management.

Omdat het om mensen gaat, zul je altijd uiterst zorgvuldig moeten zijn in de analyse en het advies. Afwegend het belang van het individu enerzijds en het belang van de organisatie (het in stand houden van de ketting) anderzijds, zal een advies gebaseerd moeten zijn op het principe “hard op de inhoud, zacht op de relatie”.

Het is interessant te constateren, dat de laatste tijd er meer en meer gesneden wordt in het management. Niet alleen vanwege kostenefficiency, maar ook omdat medewerkers meer en meer zelfredzaam zijn of moeten worden. Ook andere manieren van werken binnen organisaties geven daar aanleiding toe. Denk bijvoorbeeld aan Agile werken, waar management een wezenlijk andere rol, krijgt, namelijk minder sturend en meer coördinerend en faciliterend.

Het effect hiervan op de duurzaamheid is, om in de metafoor van de ketting te blijven, verontrustend te noemen en zou wel eens minder efficiënt kunnen blijken. Daar waar de “schakel” manager er voor zorgt dat de onderliggende “schakels” medewerkers op hun sterkte bewaakt en onderhouden worden, valt deze controle weg met het er tussenuit snijden van managementlagen. De kans op het snel ontdekken van zwakke schakels in de ketting zal daardoor afnemen, de ketting zal ongezien dunner gaan worden, waardoor de kans op breken toeneemt. Het effect daarvan voor organisaties is evident.


Efficiency is prima, maar als dit ten koste gaat van de kwaliteit van het geheel, lijkt het meer op korte termijn gewin, ten koste van de kwaliteit - en dus de continuïteit - op lange termijn.