Gewicht is voor veel mensen een “dingetje”. In vrijwel elk huishouden staat wel een weegschaal, die dagelijks gebruikt wordt om te kijken of het gewicht nog wel op peil is, of dat het streefgewicht al bereikt is.

Naast het wegen van het gewicht lijkt het wegen van woorden ook steeds meer aan gewicht toe te nemen. Was dat al zo in de politiek, in het bedrijfsleven moeten mensen ook steeds meer gaan letten op wat ze zeggen en op hoe ze het zeggen. Dat heeft alles te maken met het toenemende gemak waarmee bedrijven afscheid nemen van medewerkers die (te) kritisch zijn of die onvoldoende presteren. Men houdt niet van kritiek en duld al helemaal geen tegenspraak. Het vreemde is, dat daarbij voorbijgegaan wordt aan de deskundigheid van medewerkers, reden waarvoor deze ooit waren binnengehaald.

De gemiddelde mens houdt van zekerheden en een belangrijke zekerheid is toch nog steeds het hebben van een baan. Om te voorkomen dat deze zekerheid ontnomen wordt, besluit men steeds vaker om maar niet meer in te gaan tegen het management en uit te voeren wat opgedragen wordt. Dit leidt tot het afnemen van een gezonde kritische massa in een organisatie, die de leiding scherp houdt in de koers die gevaren zou moeten worden.

Dergelijk gedrag leidt ook tot minder plezier in het werk, waardoor de gemotiveerdheid van mensen afneemt, alsmede de betrokkenheid bij de organisatie. En afnemende motivatie leidt weer tot meer stress en dus tot meer gezondheidsklachten, ofwel tot meer verzuim. En meer verzuim leidt weer tot een toenemende kans op ontslag, wat weer.... Enz. Voor we het weten zitten we in een negatieve spiraal, die steeds moeilijker te doorbreken is.

Elke organisatie heeft mensen nodig die scherp zijn en die bereid zijn (positief) kritisch te kijken naar wat gedaan wordt. Deze mensen leveren vaak een enorme bijdrage aan het uiteindelijke succes van een organisatie en zijn alleen daardoor al hun gewicht in goud waard.

Leren omgaan met kritiek zou wel eens een goede bijdrage kunnen leveren aan meer balans in menig organisatie.